2008-06-27

Snaran dras åt

Först FRA-lagen, som i praktiken innebär att det blir lagligt för tjänstemän att läsa våra mail och lyssna på våra telefonsamtal. Förespråkarna säger att det bara är de som har orent mjöl i påsen som kommer att avlyssnas, och att allt rent mjöl ska silas bort och förstöras. Det är bara ljug, och om någon verkligen tror på det så är de verkligen blåögda. Efter mina arton månader på en svensk myndighet vet jag att hur det ska vara och hur det verkligen är är två helt olika saker. I praktiken kommer man inte att varken filtrera eller förstöra "överflödig" information.
Desutom vill jag inte ha mina brev lästa av någon utomstående alls, oavsett om den informationen anses ointressant och läggs åt sidan.
Även om vi har en snäll och laglydig regering idag så är de inte säkert att vi alltid kommer att ha det så. Fortsätter vi att vara så här mjäkiga kan vi få betydligt hårdare politiker, och betydligt hårdare inriktning på avlyssningen. Enligt Sifo är de flesta svenskar negativt inställda till FRA-lagen. Det gäller att vi visar det i handling också! Gå med i nätverket Svart måndag (länken går till en Facebooksida, eller gå till deras diskussionsforum), och gå gärna med i demonstrationen i morgon lördag, klockan 12 på Sergels torg.

Sedan Europaparlamentets förslag att registrera alla bloggare. Marianne Mikko (s) som kom upp med förslaget verkar inte vara riktigt ... påläst. "Möjligheten att gå i svaromål till en blogg måste stärkas för demokratins skull. Man bör kunna replikera på samma sätt som man kan göra i till exempel tidningar. Jag tror inte på envägskommunikation", säger hon till Ekot. Marianne: det är bloggar som det är enkelt att replikera i, inte tidningar.
Även här kan du göra din röst hörd. Europaparlamentet läser kommentarerna de får - skriv dit!

Och så dyker frågan om PKU-registret upp igen, och vem som ska ha rätten till det. När vi föräldrar lät våra barn bli stuckna i foten (jo, även hemmfödda barn blir PKU-stuckna) var det under förutsättning att blodproven skulle användas till forskning, ingenting annat. Ändå har registret använts i andra sammanhang flera gånger. En gång för att underlätta identifieringen av offer för tsunamin i Thailand, vilket de flesta tyckte var helt rimligt, men också vid olika tilfällen för att identifiera brottslingar med hjälp av DNA.
Nu funderar regeringen på att polisen kanske behöver kunna ta vävnadsprover från PKU-biobanken i beslag. Enligt Dagens Medicin har cirka 3,3 miljoner svenskar lämnat sitt blod och sitt DNA till registret. Om en lagändring går igenom kommer polisen att få tillgång till alla de proverna.
Många tycker att alla ska skynda sig att begära att få sitt blodprov förstört. Frågan är inte enkel. Om man har gett sitt barns blod som en gåva till forskningen, borde man inte bli tillfrågad om man vill att polisen ska få använda det då? Eller är det bara bra att polisen får bättre vapen mot brottslingar? Kan det bli fler oskyldiga som fälls av misstag? Här är en intressant PKU-diskussion på Jaiku som Morris startade.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , . Inlägget pingat till intressant.se.

6 kommentarer:

  1. Jag är med på två av tre, jag är mer tveksam till det där med PKU-proverna. De kan ju göra nytta på ett helt annat, konkret sätt.

    Men det är klart, man har lämnat proverna under andra förutsättningar ...

    SvaraRadera
  2. Eftersom jag sysslar med kryptering är jag naturligtvis oerhört tacksam för alla skriverier om FRA senaste tiden. Däremot finner jag det något skrattretande hur många som verkar försätta att deras e-post inte skulle bli läst om FRA-lagen inte skulle ha blivit verklighet. Så är det naturligtvis inte.

    Debatten om FRA-lagen har kantats av en rad missförstånd, vilket förvisso måste skyllas på att den hanterats extremt klantigt och att varken förespråkare eller motståndare haft någon vidare koll på vad de talar om.

    Reality check: Din e-post kan bli läst, fullt lagligt, fullständigt oavsett FRA-lagen. Den grundlagsskyddade brevsekretessen omfattar e-post lika lite som den omfattar vykort eller samtal du för på bussen eller på annan offentlig plats. Arbetsgivare bryter inte mot lagen om de läser sina anställdas e-post. Internetleverantörer kör även de redan nu allehanda automatiska sökningar på din e-postkommunikation, om än med det vällovliga syftet att sålla bort spam och virus. Det är även fullt lagligt att snappa upp andras TCP/IP-trafik, bara man har en access till Internet som gör att man kan se den. Däremot är det olagligt att skaffa sig tillgång till andras inloggningsuppgifter, eller ägna sig åt det som populärt kallas "hacking". Det är även olagligt att upprätta personregister som innehåller uppgifter som går utöver vad som är nödvändigt för den egna verksamheten.

    Kort sagt: Vill du hålla din elektroniska kommunikation konfidentiell får du allt ta att kryptera den, och det är inte en gnutta mer sant nu än det var redan för tjugo år sedan.

    SvaraRadera
  3. Lena, jag håller med om att PKU är en svårare fråga. Just det där med att förutsättningarna bara kan ändras - vips! - känns inte bra.

    SvaraRadera
  4. Henrick, du kanske inte menade mig nu, jag har iallafall inte menat att min epost inte kan läsas lagligt nu. Jag ha fått eposten läst av min arbetsgivare helt lagligt, så jag vet hur det ligger till. Men jag vill inte att det accepteras och brer ut sig! För mig handlar det mer om en rädslokultur som jag inte gillar, när allt kretsar kring yttre hot.

    SvaraRadera
  5. Anna, jag uppfattar det som att du riktar samma kritik mot FRA-lagen som man riktade mot Homeland Security Act i USA när den kom för några år sedan, men det finns avgörande skillnader: Homeland Security Act gav statsapparanten en rad rättigheter den inte tidigare haft, men det förhåller sig - faktiskt - tvärtom med FRA-lagen. Vad alliansregeringen varit märkligt oförmögna att kommunicera är att FRA-lagen ger inte FRA några lagliga rättigheter de inte redan har och har haft i åratal. Det är inte så att denna lag skulle medföra att okynnet att tjuvläsa andras e-post skulle breda ut sig. FRA kan redan göra det, om de skulle vilja, och de är inte ensamma om det. Beroende på vilken Internet-leverantör du har, är det t ex inte otänkbart att du själv skulle kunna läsa dina grannars e-post och se vilka hemsidor de besöker. Installera Network Monitor från Microsoft och koppla in datorn förbi er router direkt mot Internet så kan du undersöka saken själv. På samma sätt kan borde du åtminstone kunna spionera på dina barns datorer. Kör ni trådlöst är det garanterat att det fungerar.

    SvaraRadera
  6. Kommentar om PKU: Man kan INTE använda det som ett regelrätt DNA-register eftersom all information är krypterad med koder och dessutom inte datoriserad fullt ut.

    I fallet Anna Linds mördare så hade man en klart misstänkt person - En enda. Man had elöst det mordet ändå, men sparade tid och kanske fler skadade, eftersom han uppenbarligen inte var frisk. Tsunamifallet har jag svårt att se att någon skulle motsätta sig..

    Jag håller med om att man skall veta vad provet skalll användas till när man lämnar provet, men det gick inte att få fram DNA öht ur dessa prover förrän någon gång på 90-talet. Innan dess tog en faderskapsbestämning en månad och man kunde inte samla DNA vid brottsplatser. Så ett av skälet att man svänger om är att man helt enkelt inte trodde att det skulle kunna användas till ngt annat....

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...