2009-08-02

Därför tänker jag inte vaccinera mig

Undvik smittaDe senaste veckorna är det flera som har frågat om jag tänker vaccinera mig, eller vad jag tror om svininfluensan. Kanske för att jag jobbar på MSB och förväntas ha någon slags insider-kunskap. Det har jag inte, och jag har ingen medicinsk utbildning, men däremot sitter jag hela dagarna och sorterar information om influensa A (H1N1) från olika myndigheter och media och lägger ut på Krisinformation.se:s influensasida. Så jag har hyfsad överblick.

Svaret på frågan om jag tänker vaccinera mig är nej. Inte som det ser ut just idag, i skrivande stund.

Istället kommer jag att försöka låta bli att bli smittad. (Den som blir uttråkad av kloka råd och vill gå direkt på kontroversen kan hoppa över följande punktlistor!)

Jag tänker bygga upp mitt immunförsvar
Vi är beväpnade redan när vi föds, med ett kraftfullt vapen mot virus och bakterier: vårt immunförsvar. Det finns all anledning att hålla det blankt, vasst och skinande. Gör så här:
• få så mycket sol som möjligt
• få i dig laktobaciller (Probioplex finns på hälsokosten) och naturliga vitaminer, särskilt C- och D-vitamin.
• ät och sov så mycket du behöver
• gör roliga saker! Varje gång du skrattar skapas fler vita blodkroppar i ditt inre vilket stärker immunförsvaret. Om du inte kan komma på någon egen anledning att skratta kan du lyssna på de här galna och smittsamma skratten (via 365saker.se)
• stress är inte bra för immunförsvaret så försök stanna upp när du blir stressad och andas OHM AH OUM
• grönt te är bra, jag lever just nu på jasminte
• ta echinacea (t. ex. Kan Jang) vid första symtom på krasslighet

Jag tänker ha bacillskräck
När man blir smittad av ett influensavirus är det oftast för att man har andats in virus som någon annan har nyst eller hostat ut. Virusen kan inte färdas särskilt långt (de kan ju inte flyga utan surfar snarare på host- och nysdropparna) så det gäller att
• undvika folkmassor där man inte kan komma undan smittspridare
• att tvätta händerna varje gång man kan ha tagit i nånting som virusen nyligen har landat på. Tvål och vatten räcker bra, om man vill vara alltid redo kan man ha med sig handsprit eller Tea Tree Oil handrengöring, finns på Body Shop, lagom liten att ha i fickan
• tricket är framförallt att tvätta händerna innan man petar sig i näsan, det kan man tipsa barnen om också. Virusen kommer ju in i kroppen framförallt genom ögon-näsa-mun.

Anledningen till att jag inte vill vaccinera mig är att nackdelarna med att vaccinera sig än så länge verkar överväga nackdelarna med att bli sjuk.

För det första är influensa A(H1N1) i de allra flesta fall en lindrig influensa, betydligt mildare än den (visserligen brutalt jobbiga) säsongsinfluensan. Orsaken till att den fått seriemördarstatus i media är att den betydligt mer smittsam än den vanliga (eftersom den är ny och nästan ingen är immun mot den) och att den i väldigt enstaka fall ger elaka följdsjukdomar. Kanske också för att den började med att en massa unga människor dog i Mexiko – men frågan är varför de dog. Det första kända fallet rapporterades redan i februari (en mexikansk bebis fick det och klarade sig helt oskadd) men dödsfallen verkade väldigt plötsliga när de dök upp i svensk press i april. Det känns fel att jämföra mexikansk och brittisk folkhälsa med svensk. Jag tror att de allra flesta normalfriska svenskar som får viruset kommer att klara sig väldigt bra, om de sköter om sig som de ska. Smittskyddsinstitutet (SMI) skriver: "De allra, allra flesta kommer alltså att klara sjukdomen bra om viruset inte förändras, och de finns inget som talar för att detta håller på att ske".

För det andra vaccinerar jag mig inte i onödan, och särskilt inte med ett vaccin som är så otestat som det mot A(H1N1). Det ger inget garanterat skydd mot influensan, det innehåller en del substanser som känns tveksamma (som till exempel skvalen och tiomersal/kvicksilver), och jag känner mig inte alls övertygad om att det inte kan visa sig att det här vaccinet har biverkningar som man inte har räknat med. Det hände förra gången man vaccinerade mot svininfluensa och vissa av de vaccinerade fick Guillain-Barrés Syndrom (GBS), trots att läkemedelsexperterna var lika tvärsäkra då som de är nu.

Alla i vår familj vaccinerade sig mot TBE när vi bodde i skärgården, och alla barnen har fått DTP och MPR (fast inte förrän de var tre år), plus att vi tog en massa shots när vi var ute och reste. Så jag är inte kategoriskt emot att vaccinera, jag vill bara inte ta läkemedel som jag inte är säker på att de gör mer nytta än skada.

Om jag inte vaccinerar mig måste jag naturligtvis ta konsekvenserna av det. Det är min medborgerliga plikt att inte smitta andra, i den mån det är möjligt. Jag måste hålla mig borta från bebisar, gravida och allmänt skruttiga. Jag kan inte gå till jobbet (eller vara med andra än familjen) om jag känner att jag håller på att bli sjuk, och inte förrän jag är helt frisk + en eller två dagar. Det är i mitt tycke det största problemet, oavsett smittan och oavsett om folk vaccinerar sig eller inte – att så många fortsätter att lämna sina barn på dagis eller till skolan fast barnen inte är friska, eller går till jobbet fast de vet att de smittar. Det är nån sjuk svensk tradition att man ska gå till jobbet om man så håller på att tappa både armar och ben, och så länge vi sväljer våra treo och alvedon istället för att protestera kommer arbetsgivarna aldrig att göra det lättare att vara frisk. "Det är pinsamt att sjukskriva sig" säger Anna Brandt i DN och uttrycker vad många känner, men det pinsamma är ju att man utsätter andra, vuxna eller barn, för smitta.

Så där har ni mina skäl. Det här är ingen rekommendation. Jag försöker göra ett informerat val för egen del, även om jag måste välja på pest och kolera. Man ska absolut inte gå emot det som känns rätt bara för att någon annan säger det. Gör som du vill, helt enkelt!

Det här har blivit så långt redan, så jag ska inte gå in långt på vad jag tycker om den svenska regeringens strategi att bemöta en pandemi med massvaccinering som främsta åtgärd. Men betänk att i flera av de länder som inte har haft råd att lägga miljarder på vaccin har man istället lagt budgeten på att låta exempelvis gravida vara hemma. Sverige borde ta bort karensdagen, fasa ut dagis- och skolstarterna över flera månader och ge tillfällig föräldrapenning till alla som håller sina barn hemma på grund av smitta.

Till sist vill jag vara tydlig med att det här är mina helt privata åsikter som inte återspeglar min arbetsgivares inställning.

Intressant läsning om influensa A(H1N1) och vaccinet
Intervju med epidemiolog Tom Jefferson, Cochrane-institutet
Cochrane-institutet om (H1N1)
Yahoo News: Europe fast-tracking swine flu vaccine
SvD: ”Vi är drabbade av en osund syn på sjukdom”
SvD: "Perspektiv: Basfakta glöms i pandemilarmet"
DN: "Vaccineringen bygger på ekonomisk kalkyl"
Smittskyddsinstitutet: Hur allvarlig är den nya influensan?

Läs vad andra skriver om , , , .

22 kommentarer:

  1. Bra skrivet! Äntligen någon som säger att den som är sjuk måste tänka på att inte smitta andra. Att man måste tänka på att den där maginfluensan man inte riktigt är frisk ifrån kan ställa till ett helvete för en diabetiker, en barnfamilj och andra. Då när man snällt delar med sig av sina baciller. Undrar om man kommer att dela med sig av H1N1 lika välvilligt. Jag tror nästan det.

    Jag vet inte heller om vi ska vaccinera oss i familjen. MPR-sprutan har barnen fått först vid 4 år, just pga av vad den annars kan ställa till med. TBE har vi valt att ta. Det är många beslut, men viktiga.

    SvaraRadera
  2. Alltså, Det skulle vara "TBE-sprutan har vi valt att ta". Blev lite konstigt där. ;-)

    SvaraRadera
  3. Jag tänker vaccinera mig men så har jag ett rejält nedsatt immunförsvar. Svåra infektioner leder till sjukhusvistelser. Nu är den där vaccinationen, i den mån den kommer i tid, inte alls en garanti för att jag inte blir sjuk men den kan kanske begränsa härjningarna så att jag slipper en sjukhusvistelse. Men jag vet lika lite som alla andra. Jag kan klara mig, vaccinet kan göra mer skada än nytta, vem vet. Kanske eventuellt möjligtvis. Jag undviker folkmassor, kör sprit"servetter".
    Det bästa är ändå att inte dras med i den allmänna paniken.
    Men jag vet att det här med vacciner inte är cut and dry. Efter en lunginflammation som sånär tog livet av mig (rent bokstavligen) vaccinerades jag mot pneumokocker. Yay tänkte jag, inga fler lunginflammationer. Ptja, sa läkaren, det förutsätter ju att du inte drabbas av andra pneumokocker eller bakterier eller virus som sätter sig på vitala organ. Förra allvarliga sjukdomsrundan var chansen att jag skulle överleva 25 procent. Om ett vaccin kanske/kanske inte kan hjälpa till så då tar jag det.

    SvaraRadera
  4. När var förra gången man vaccinerade mot svininfluensa? Och hur många fick GBS? (Dvs hur stor andel.) Vad i vaccin är det som ger denna sjukdom?
    /Rachel

    SvaraRadera
  5. konditionsträning är också bra för immunförsvaret!

    SvaraRadera
  6. IT-mamman: Jo, många känner att de måste gå till jobbet trots att de smittar. Det är till syvende och sist arbetsgivarnas ansvar förstås, men det är vi själva som måste ställa kraven. Att få bort karensdagen (förmodligen den största smittspridaren av alla), att få chans att jobba hemifrån vid behov. Man kanske kunde ha ett sjukrum på varje avdelning där folk fick sitta och svettas och må illa :)

    SvaraRadera
  7. Jessika, klart att du ska vaccinera dig, du tillhör ju riskgrupperna. Jag ska hålla tummarna för dig! Och ät laktobaciller!

    SvaraRadera
  8. Rachel: "There were reports of GBS affecting some people who had received swine flu immunizations in the 1976 U.S. outbreak of swine flu. Overall, there were about 500 cases of GBS—25 of which resulted in death from severe pulmonary complications—which, according to Dr. P. Haber, were probably caused by an immunopathological reaction to the 1976 swine flu vaccine. Other influenza vaccines have not been linked to GBS, though caution is advised for certain individuals, particularly those with a history of GBS."
    Från Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Guillain-Barr%C3%A9_syndrome, källor i slutet av artikeln.

    "Stora misstag har begåtts år 1976 då president Gerald Ford beordrade massvaccinering av amerikaner, sedan några värnpliktiga i New Jersey plötsligt dött av svininfluensavirus. Det har visat sig dock att viruset inte var i närheten så farligt som själva vaccinet, som utlöste en paralyserande nervsjukdom hos minst 500 vaccinerade, varav 30 dog."
    Hedi Bel Habib på Newsmill, http://www.newsmill.se/artikel/2009/07/22/data-tyder-pa-att-svininfluensavaccinering-bor-inriktas-pa-riskgrupper

    Det finns mer info om du googlar, men tänk på att många artiklar är dåligt underbyggda av fakta.

    SvaraRadera
  9. Jag tänker att det måste vara bra att få h1n1 nu, då är man förhoppningsvis immun mot en ev. muterad, farligare variant.

    SvaraRadera
  10. Precis Mia, att få den nu kan vara betydligt bättre än senare, om man är en normalt frisk person annars.

    SvaraRadera
  11. Instämmer i berömmen - himla bra skrivet!

    Jag tror du har rätt i att den största riskfaktorn för smittspridning är just att folk går till jobbet fast de är sjuka, håller på att bli sjuka eller inte riktigt frisknat till efter sjukdom. Håll er hemma för tusan! Jag gör gladeligen ert jobb de dagarna om jag slipper få er förkylning/flunsa/magsjuka!

    Det andra jag tänker är att du faktiskt övertygade mig om att jag borde vaccinera mig denna gång. Jag hade inte tänkt göra det men din genomgång punkt för punkt fick mig att inse vilka friskfaktorer jag inte kan räkna hem. Inte det här året.

    Tack

    SvaraRadera
  12. visst ska man vara hemma när man är sjuk/påväg att blu sjuk/precis varit sjuk, men det är inte alltid så lätt. Jag har precis blivit uppsagd pågrund av att jag VABat mycket med mina barn. (nej det var inte den officiella anledningen)

    SvaraRadera
  13. om viruset muterar kan man få det igen. Förhoppningsvis med viss skydd men det beror ju på det muterar.

    SvaraRadera
  14. Köp hem och lagra Vitamin D3, tyvärr räcker inte bara solen till, speciellt inte i sverige. Detta är av stor vikt inför hösten vintern. Gör er själva en tjänst och ta inte detta vaxxxin.

    SvaraRadera
  15. Du har satt ord på mycket jag själv känt inför den nya influensan och vaccinet mot den (eller vad de hoppas skulle kunna vara ett vaccin mot den...).

    Jag är gravid i 4e månaden och känner starkt att jag inte vill ta vaccinet, främst pga av kvicksilvret. Men också pga att jag inte känner att de riktigt vet tillräckligt om viruset och eventuella konsekvenser av vaccinet - hur effektivt det faktiskt skulle vara.

    Jag ska till USA om ett par veckor, och oroar mig extra mycket för att jag ska resa. Kommer definitivt vara väldigt uppmärksam på några symptom, och t.om. stanna hemma ett par dagar från folk "just in case" när vi kommer tillbaka.

    SvaraRadera
  16. Det är nog bättre att vara försiktig med att blogga om sådant som går emot den politiska viljan.

    Bloggare har ju börjat bli förföljda nu och drabbade av straff både från försäkringskassan, socialtjänst och arbetsgivare.

    SvaraRadera
  17. Har skickat mail privat också men vill bara instämma i berömmet. Väl skrivet!

    Min synpunkt är:
    - vaccin? Absolut inte!
    - influensa? Ju tidigare desto bättre, innan mutationer så att man förhoppningsvis har visst skydd.

    Vad det gäller det sistnämnda så slog det in direkt när jag tänkt tanken. Sitter här med flunsa trots att jag inte haft det på åratal. Det ser jag bara som positivt, inget emot att gå igenom det även om jag hoppas att det går över snart.

    Ha det riktigt gott, keep up the good work! :)

    SvaraRadera
  18. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  19. Har du ändrat bedömning eller är du fortfarande inställd på att inte vaccinera dig?

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...