2012-01-04

Noveller (Fagerholm, Malmgren, Wadensjö med flera)

Författare som lyckas skriva bra noveller har min största respekt och beundran. Det är inte lättare att skriva kort än långt! Men formatet är perfekt, man hinner läsa en hel historia före frukost (om man har sovmorgon iallafall). Igår läste jag tre stycken – eller två och en halv egentligen, jag orkade inte läsa klart en av dem fast den var så kort. Vi ska prata om dem på nästa Breakfast Book Club-frukost och jag ska recensera dem strax, men först några novellfavoriter som man kan läsa online:

All Summer in a Day av Ray Bradbury Tänk att missa den enda soliga dagen – någonsin.

The Last Question av Isaac Asimov Det kan ta tid att få svar på svåra frågor. Lite för lång tid.

Parson's Pleasure av Roald Dahl Det är fult att ljuga!

The Kugelmass Episode av Woody Allen Se upp med vad du önskar dig, det kan bli sant.

The nose av Nikolaj Gogol En näsa ger sig av på egen hand. Rysk samhällssatir.

Man From the South av Roald Dahl Slå aldrig vad med en man i Panamahatt.

The Ones Who Walk Away From Omelas av Ursula K. Le Guin Är det värt att offra ett barn för ett helt samhälles lycka?

The Secret Life of Walter Mitty av James Thurber Historien om en drömmare.

A Sound of Thunder av Ray Bradbury LÄS RELGERNA NOGRANT

The tell-tale heart av Edgar Allen Poe Hör ni det där ljudet? Det där! Hör ni inte?

The Celebrated Jumping Frog of Calaveras County av Mark Twain Snicksnack, fusk och grodor.

For Esmé with Love and Squalor av J D Salinger Kärlek och misär.

Dödskallen av Selma Lagerlöf Ibland krävs det en döskalle för att kärleken ska vinna.

Metamorphosis av Franz Kafka Klassikern av alla klassiker. "När Gregor Samsa vaknade en morgon ur sina oroliga drömmar fann han sig liggande i sängen förvandlad till en jättelik insekt".

Här finns fler bra noveller: The 50 Best Short Stories of All Time
Uppdatering: På fråga/svar-sidan Quora finns en lång lista med tips på bra noveller, de flesta på engelska. 

Nu de tre frukost-novellerna!


Arielles första kärlek av Monika Fagerholm (Novellix) Det är mycket sällan jag inte läser ut böcker om jag har lyckats ta mig igenom de första 20 sidorna. Nu är det här en väldigt liten bok, så när jag hade kommit till sidan 23 hade jag redan läst mer än hälften. Men där tog det stopp. Det var det första jag har läst av Monika Fagerholm, och jag har förstått att hon är en populär författare. Men det var inget för mig. Språket kändes styltigt och pretentiöst, intrigen obegriplig. Det var många personer inblandade, men ingen som tog form på riktigt. Minnet av den är som minnet av en film som har stått på utan ljud, på en tv i ett avlägset hörn av rummet: en historia som aldrig blev tydlig.


Sumpen av Veronika Malmgren (Mix förlag) Varför är det svårare att skriva en bra novell än en bra roman? För att man ska få in en lika meningsfull handling, personteckning och känsla på bara en bråkdel av utrymmet. Veronika Malmgren lyckas med två av tre i sin historia om en ung kvinnas vardag. Men meningen med handlingen går mig förbi. Det känns som det hade behövts ytterligare några kapitel för att nå fram till den.


Snö av Måns Wadensjö (Myrios novellförlag) Snö var min favorit av de tre novellerna, och inte bara för att jag längtar efter kalla flingor just nu. Den har en fin (om än kylig) känsla och ett ömsint språk. Den är mer än ett ögonblick, den är en historia berättad från början till slut. Ändå kan jag inte direkt rekommendera den eftersom temat inte berörde mig särskilt mycket (mer än att det var roligt att den utspelade sig i mina kvarter). Däremot ser jag fram mot att läsa Måns Wadensjös doku-roman från förlossningsavdelningen på Danderyds sjukhus. Det är inte otroligt att jag blir arg när jag läser den, hemfödare som jag är. Men jag gillar hans sätt att skriva och ämnet intresserar mig.


7 kommentarer:

  1. NU-NU-NU ska jag börja läsa online! Barnen kommer att skrika, men nu är det jag som ska ha paddan och läsa!

    Tack! Jag ska beta av dem alla, en efter en på din lista!

    (Jag verkar ha fastnat på utropsteckenstangenten. Nej, där var ju punkten!)

    SvaraRadera
  2. Har du läst Jonas Karlssons noveller?

    SvaraRadera
  3. Bra där Lotten! Barnen kommer att tacka dig (när de blir jättegamla)!

    Skriv gärna och berätta sen om det var nån du gillade särskilt!

    Hej så länge!

    SvaraRadera
  4. Niklas: Inte läst men lyssnat, hade med "Den perfekte vännen" på en resa och tyckte mycket om somliga av dem. Du då?

    SvaraRadera
  5. Läst båda samlingarna och tyckt om många (men inte alla). Kul med novellformatet som sagt. Och så gillar jag Jonas.

    SvaraRadera
  6. Ros-Mari Edström07 januari, 2012 17:58

    Jag har samma upplevelse som du när det gäller Monica Fagerholm. Jag har haft Arielle i handväskan en tid, men ännu inte kommit igenom novellen, som jag främst upplever som förvirrande. Tror fortfarande att jag ska läsa ut den, men den har mycket låg prioritet. Jag har inte förstått det fantastiska med Monica Fagerholm, och mycket annat känns angelägnare. De övriga novellerna återstår. Vi ses.

    SvaraRadera
  7. Ros-Mari: de andra två tar mindre än tio minuter att läsa. Vi ses!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...